حسین اسفندیاری گفت:فرودگاه‌ها به عنوان دروازه ورود گردشگر مطرح هستند، گفت: شرکت فرودگاه‌‌ها و ناوبری هوایی ایران در این راستا تلاش کرد با توسعه زیرساخت‌های گردشگری و تجهیزاتی در فرودگاه‌ها، شرایط را برای ورود گردشگران تسهیل کند و فرودگاه‌ها را توسعه دهد.

فرودگاه

حسین اسفندیاری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به مزیت‌ گردشگری و ارز‌آوری‌ مناسب آن برای کشور، اظهار داشت: ایران دارای جاذبه‌‌های مختلف گردشگری زیارتی، فرهنگی، تاریخی و طبیعی است، اما آنچه تاکنون از آن غفلت شده، ورود گردشگر و جذب ارز حاصل از گردشگری است.

وی با تأکید بر اینکه فرودگاه‌ها به عنوان دروازه ورود گردشگر مطرح هستند، گفت: شرکت فرودگاه‌‌ها و ناوبری هوایی ایران در این راستا تلاش کرد با توسعه زیرساخت‌های گردشگری و تجهیزاتی در فرودگاه‌ها، شرایط را برای ورود گردشگران تسهیل کند و فرودگاه‌ها را توسعه دهد.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها در امور فرودگاه توضیح داد: نمی‌توان بدین گونه عمل کرد که منطقه‌ای گردشگری در یک شهر باشد، اما ما به گردشگر بین‌المللی بگوییم که به این شهر پرواز نداریم و باید ابتدا به شهری در 500 کیلومتری آنجا (مثلا فرودگاه امام) پرواز کند و سپس از طریق جاده به منطقه گردشگری مورد درخواست خود بیاید.

اسفندیاری تأکید کرد: ضرورت دارد که گردشگر از مبدأ خود دقیقاً به همان مقصد گردشگری پرواز داشته باشد و اگر نتوانیم چنین خدماتی را برای گردشگر فراهم کنیم، در حوزه جذب توریست موفق نخواهیم بود؛ بنابراین ضرو‌رت دارد کیفیت فرودگاه‌ها افزایش یافته و سپس توسعه روت‌های پروازی انجام شود.

وی اظهار داشت: در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، اساساً در کنار توسعه خطوط هوایی‌، سرمایه‌گذاری جدید در توسعه فرودگاهی و تجهیزات آن، در مناطقی ‌انجام می‌شود که پتانسیل‌ گردشگری ناشناخته دارد.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها در امور فرودگاه‌ها با تأکید بر اینکه فرودگاه دروازه ورود گردشگران خارجی به کشور است، گفت: دو نوع هاب (قطب) فرودگاهی داریم که یکی «هاب هواپیمایی» و دیگری «هاب گردشگری» است، به عنوان مثال فرودگاه فرانکفورت آلمان، اسخیپهول هلند، هیترو لندن، شارل‌دوگل پاریس و آتلانتای آمریکا، هاب‌های هواپیمایی است که پروازها به آنجا وارد و سپس از آنجا توزیع می‌شود.

اسفندیاری اظهار داشت:‌ در توسعه فرودگاه‌ها با مزیت گردشگری لازم است توسعه ترمینال‌ها، ارتقاء خدمات و کیفیت، تمیزی فرودگاه، امکان برقراری شبکه پرواز از همه نقاط کشور و همچنین نیازهای گردشگر، مورد توجه قرار گیرد.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها در امور فرودگاه‌ها با تأکید بر ضرورت توسعه فرودگاه ها، گفت: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برنامه‌ریزی جامعی کرده است تا فرودگاه‌ شهرهایی که مقاصد گردشگری هستند، از منظر گردشگری توسعه یابد، ضمن آنکه خدمات و فعالیت‌های آن ارتقاء یابد.

اسفندیاری گفت: در گذشته‌ای نه چندان دور،‌ در فرودگاهی نظیر شهید هاشمی‌نژاد مشهد، سالانه حداکثر تا 3 میلیون مسافر اعزام و پذیرش می‌شد، اما امروز مشهد به عنوان پایگاه گردشگری زیارتی ایران مطرح است و در همین راستا با توسعه فرودگاه این شهر زیارتی، پیش‌بینی می‌شود، امسال‌ 12 میلیون مسافر در این فرودگاه اعزام و پذیرش ‌شوند که حداقل 2 میلیون مسافر آن، از کشورهای مختلف دنیا هستند.

وی با اشاره به هدفگذاری در شرکت فرودگاه‌ها برای توسعه فرودگاه‌ها و ارتقاء کیفیت فرودگاه‌ها با محوریت گردشگری، ادامه داد: در این راستا در گام اول چند فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد، شهید بهشتی اصفهان‌، شهید دستغیب شیراز، فرودگاه یزد و یکی از فرودگاه‌های شمال کشور، با محوریت هاب گردشگری و فرودگاه‌هایی نظیر‌ مهرآباد، امام خمینی(ره)، تبریز، بندرعباس و کرمان‌ با محوریت هاب هوایی مدنظر قرار گرفته‌اند.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها در امور فرودگاه‌ها با اشاره به اینکه کشور ایران از نظر جاذبه‌ گردشگری زیارتی، فرهنگی، تاریخی و طبیعی نقاط مختلفی را دارا است، گفت:‌ ضرورت دارد طبق هدف‌گذاری توسعه گردشگری، خطوط هوایی بتوانند مسافران را مستقیم‌ به شهرهای هدف‌گذاری شده منتقل ‌کنند.

اسفندیاری افزود: البته در توسعه گردشگری در حوزه فرودگاهی باید در کنار توسعه زیرساخت‌ فرودگاهی، ارگان‌های دیگر نیز همکاری مناسبی کنند، به عنوان مثال‌ سازمان میراث فرهنگی و یا آژانس‌های هواپیمایی در جذب گردشگر نقش اساسی دارند.

نوشتن دیدگاه

از درج نظرات حاوی توهین جلوگیری می شود.