با حضور معاون امور مسافری راهآهن جمهوری اسلامی ایران، خط آهن «کرمان - بم - فهرج – زاهدان» راهاندازی شد
طلوع کرمان به نقل از کرمان شهرآنلاین؛ میرحسن موسوی در آیین افتتاح خط آهن «کرمان - بم - فهرج – زاهدان» گفت: دولت راهآهن جمهوری اسلامی، افزایش خطوط راهآهن را در دستور کار دارد و هدف ما ارتقا کمیت و کیفیت قطارهای مسافربری شهری، روستایی و محلی است.
وی گفت: بهسازی، نوسازی و خرید قطار جدید نیز بهتدریج توسط شرکتهای حملونقل و مسافربری در حال انجام است و برای خط آهن «کرمان، بم، فهرج، زاهدان» با شرکت حملونقل و مسافربری رجا قرارداد بستیم و تخفیف خوبی برای مسافران گرفتهایم.
موسوی با بیان اینکه در طول سه سال گذشته ارتقا کیفیت در ایستگاههای راهآهن، تجهیز، بهسازی، نوسازی و احداث نمازخانهها در دستور کار قرار گرفت، افزود: هماکنون نیز این امر در حال انجام است تا مسافران سفر ایمن و راحتی داشته باشند.
وی با بیان اینکه طی سه سال گذشته بسیاری از خطوط راهآهن توسعه یافته و یا بازسازی شده است، گفت: افزایش مسافر در طول مسیرها موجب افزایش قطارها در طول مسیر میشود.
موسوی با اشاره به اینکه اطلاعرسانی خوبی باید در استانهای کرمان و سیستان و بلوچستان انجام شود، افزود: در صورت استقبال مردم از قطار کرمان - زاهدان، قطارهای دیگری در مسیر قرار میگیرد و اگر ظرفیت مسافران به حد مطلوبی نرسد، تداوم پیدا نمیکند.
معاون امور مسافری راهآهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه قیمت اتوبوس در این مسیر 200 تا 300 هزار ریال است درحالیکه قیمت بلیط قطار کرمان، بم، فهرج، زاهدان 141 هزار ریال تعیین شده و برای محصلان نیز تخفیفاتی داده میشود.
مدیرکل راهآهن استان کرمان نیز در این آیین با بیان اینکه لازمهی تداوم حرکت قطار مسافربری استقبال مردم است، گفت: حوادث جادهای موجب میشود مردم به سمت خطوط ریلی بیایند.
سیدرضا سادات حسینی افزود: ماموریت راهآهن جمهوری اسلامی ایران جابهجایی مسافر و حمل بار در شرایط ایمن است.
وی بیان کرد: 200 کیلومتر خط آهن بافق - کرمان از بیش از 600 کیلومتر خط آهن موجود در استان کرمان، فرسوده است که سرعت حمل بار و مسافر را پایین میآورد و همچنین ایمنی پایینی دارد.
حسینی ادامه داد: سرعت قطارها در مسیر بافق 65 کیلومتر در ساعت است، اما در مسیر بم این سرعت به 120 کیلومتر میرسد.
وی تاکید کرد: امیدواریم تا ماه آینده عملیات تعویض و یا نصب خطوط جدید در خط آهن مسیر کرمان - بافق انجام شود تا رضایتمندی مردم را در سرعت، حرکت و ایمنی کار تامین کند.
مدیرکل راهآهن استان کرمان گفت: اولین قرارداد مشارکت بخش خصوصی با راهآهن به طول 57 کیلومتر در خطوط فرعی بین شرکت میتکو و راهآهن جمهوری اسلامی ایران با حمل 10 میلیون تن بار امضا شد که هفتهی آینده اجرا میشود.
وی افزود: اولین قرارداد در ساخت خطوط اصلی خط آهن کرمان به سیرجان با 6 میلیون تن بار است که با شرکت گلگهر سیرجان بسته شد.
شایان ذکر است؛ آیین افتتاح راهآهن کرمان - بم - فهرج - کرمان با حضور معاون امور مسافری راهآهن جمهوری اسلامی ایران، مدیرکل خدمات مسافران، مدیر خدمات ایستگاهی راهآهن، فرماندار، شهردار بم، مدیرکل فرودگاههای استان کرمان، مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان در محل راهآهن کرمان برگزار شد.