حسین اسفندیاری در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به مزیت گردشگری و ارزآوری مناسب آن برای کشور، اظهار داشت: ایران دارای جاذبههای مختلف گردشگری زیارتی، فرهنگی، تاریخی و طبیعی است، اما آنچه تاکنون از آن غفلت شده، ورود گردشگر و جذب ارز حاصل از گردشگری است.
وی با تأکید بر اینکه فرودگاهها به عنوان دروازه ورود گردشگر مطرح هستند، گفت: شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در این راستا تلاش کرد با توسعه زیرساختهای گردشگری و تجهیزاتی در فرودگاهها، شرایط را برای ورود گردشگران تسهیل کند و فرودگاهها را توسعه دهد.
قائممقام مدیرعامل شرکت فرودگاهها در امور فرودگاه توضیح داد: نمیتوان بدین گونه عمل کرد که منطقهای گردشگری در یک شهر باشد، اما ما به گردشگر بینالمللی بگوییم که به این شهر پرواز نداریم و باید ابتدا به شهری در 500 کیلومتری آنجا (مثلا فرودگاه امام) پرواز کند و سپس از طریق جاده به منطقه گردشگری مورد درخواست خود بیاید.
اسفندیاری تأکید کرد: ضرورت دارد که گردشگر از مبدأ خود دقیقاً به همان مقصد گردشگری پرواز داشته باشد و اگر نتوانیم چنین خدماتی را برای گردشگر فراهم کنیم، در حوزه جذب توریست موفق نخواهیم بود؛ بنابراین ضرورت دارد کیفیت فرودگاهها افزایش یافته و سپس توسعه روتهای پروازی انجام شود.
وی اظهار داشت: در بسیاری از کشورهای توسعهیافته، اساساً در کنار توسعه خطوط هوایی، سرمایهگذاری جدید در توسعه فرودگاهی و تجهیزات آن، در مناطقی انجام میشود که پتانسیل گردشگری ناشناخته دارد.
قائممقام مدیرعامل شرکت فرودگاهها در امور فرودگاهها با تأکید بر اینکه فرودگاه دروازه ورود گردشگران خارجی به کشور است، گفت: دو نوع هاب (قطب) فرودگاهی داریم که یکی «هاب هواپیمایی» و دیگری «هاب گردشگری» است، به عنوان مثال فرودگاه فرانکفورت آلمان، اسخیپهول هلند، هیترو لندن، شارلدوگل پاریس و آتلانتای آمریکا، هابهای هواپیمایی است که پروازها به آنجا وارد و سپس از آنجا توزیع میشود.
اسفندیاری اظهار داشت: در توسعه فرودگاهها با مزیت گردشگری لازم است توسعه ترمینالها، ارتقاء خدمات و کیفیت، تمیزی فرودگاه، امکان برقراری شبکه پرواز از همه نقاط کشور و همچنین نیازهای گردشگر، مورد توجه قرار گیرد.
قائممقام مدیرعامل شرکت فرودگاهها در امور فرودگاهها با تأکید بر ضرورت توسعه فرودگاه ها، گفت: شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران برنامهریزی جامعی کرده است تا فرودگاه شهرهایی که مقاصد گردشگری هستند، از منظر گردشگری توسعه یابد، ضمن آنکه خدمات و فعالیتهای آن ارتقاء یابد.
اسفندیاری گفت: در گذشتهای نه چندان دور، در فرودگاهی نظیر شهید هاشمینژاد مشهد، سالانه حداکثر تا 3 میلیون مسافر اعزام و پذیرش میشد، اما امروز مشهد به عنوان پایگاه گردشگری زیارتی ایران مطرح است و در همین راستا با توسعه فرودگاه این شهر زیارتی، پیشبینی میشود، امسال 12 میلیون مسافر در این فرودگاه اعزام و پذیرش شوند که حداقل 2 میلیون مسافر آن، از کشورهای مختلف دنیا هستند.
وی با اشاره به هدفگذاری در شرکت فرودگاهها برای توسعه فرودگاهها و ارتقاء کیفیت فرودگاهها با محوریت گردشگری، ادامه داد: در این راستا در گام اول چند فرودگاه شهید هاشمینژاد مشهد، شهید بهشتی اصفهان، شهید دستغیب شیراز، فرودگاه یزد و یکی از فرودگاههای شمال کشور، با محوریت هاب گردشگری و فرودگاههایی نظیر مهرآباد، امام خمینی(ره)، تبریز، بندرعباس و کرمان با محوریت هاب هوایی مدنظر قرار گرفتهاند.
قائممقام مدیرعامل شرکت فرودگاهها در امور فرودگاهها با اشاره به اینکه کشور ایران از نظر جاذبه گردشگری زیارتی، فرهنگی، تاریخی و طبیعی نقاط مختلفی را دارا است، گفت: ضرورت دارد طبق هدفگذاری توسعه گردشگری، خطوط هوایی بتوانند مسافران را مستقیم به شهرهای هدفگذاری شده منتقل کنند.
اسفندیاری افزود: البته در توسعه گردشگری در حوزه فرودگاهی باید در کنار توسعه زیرساخت فرودگاهی، ارگانهای دیگر نیز همکاری مناسبی کنند، به عنوان مثال سازمان میراث فرهنگی و یا آژانسهای هواپیمایی در جذب گردشگر نقش اساسی دارند.